Aanleiding van het project is dat er regelmatig verzakkingen optreden doordat het bestaande gemengde riool aan het einde van de levensduur is.
De riolering in de Baerdijk betreft een gemengde riolering van beton met een diameter van 400/600mm. Volgens de beschikbare gegevens is deze aangelegd in 1959. De meest noordelijke 2 strengen zijn in 1997 voorzien van een relining. De riolering verkeert in slechte staat. In de Lisstraat, Distelstraat, Biezenstraat en Wildemanstraat ligt deels een gescheiden rioolstelsel en deels een gemengd stelsel met een diameter van 300mm. De exacte ligging en werking van het hemelwaterstelsel is hier onbekend. De hoofdrijbaan van de Baerdijk is verhard met asfalt. De rijbaan van de parallelweg Baerdijk is van betonstraatstenen. De rijbaan van de Lisstraat, Distelstraat, Biezenstraat en Wildemanstraat zijn van gebakken klinkers en parkeerplaatsen van betonstraatstenen. Alle trottoirs zijn uitgevoerd met trottoirtegels en voorzien van trottoirband. Door opdruk van boomwortels zijn verhardingen, met name rondom de bomen, erg onvlak. Het betonnen bestratingsmateriaal is uitgewassen en slecht. Burgemeester Vogelslaan en Groenstraat betreffen 50 km/h wegen. Vanaf de rotonde in beide straten de Baerdijk in wordt het een 30 km/h-zone.
In de Baerdijk staan volwassen bomen met een diameter van 400 tot 600 mm. In de groenvoorziening tussen de hoofdrijbaan en parallelweg staan ook dergelijke bomen, afgewisseld met gevarieerd struikgewas. Deze bomen zien er gezond uit en hebben een leeftijd van 50 tot 70 jaar. In de Lisstraat, Distelstraat, Biezenstraat en Wildemanstraat staan bomen met een diameter van 200 tot 400 mm. Deze bomen zijn niet gezond wegens hun ongeschikte standplaats. De kwaliteit van de bomen in het plangebied is erg wisselend. Een aantal bomen zijn vitaal maar de boomstandplaatsen zijn te klein. In diverse straten is de conditie van de bomen slecht. De bomen zullen middels een Boom Effect Analyse (BEA) beoordeeld worden op conditie en vitaliteit.
bewonersbrief.pdf