Buurt TaludOosterbeek

Snel naar:infofasesfeedback
Blijf op de hoogte
Please enable javascript to use this contact form.
NaamE-mailinschrijven
Tekengebied 1

De straten en riolering in de buurt Talud in Oosterbeek zijn toe aan flink wat onderhoud en hebben een grote opknapbeurt nodig. Samen met bewoners en betrokkenen werken we naar groene, duurzame en veilige straten. Daarvoor pakken we een aantal dingen aan, zoals het straatwerk en de riolering.

Wat gaan we doen?




Na het opknappen van de straten is de buurt beter begaanbaar en leefbaar. Ook is er de komende 30 jaar geen groot onderhoud boven of onder de grond meer nodig. De straten worden opgeknapt aan de hand van vier thema’s: 

Verkeer

  • Samen maken we een veilige omgeving voor alle weggebruikers. Het straatwerk en de ondergrond worden vernieuwd, maar er worden ook maatregelen genomen om de veiligheid te verhogen in de straat. Ook wordt er onderzoek gedaan naar ‘slimme’ oplossingen voor de openbare verlichting. Een voorbeeld hiervan is het plaatsen van laadpalen voor elektrische auto’s samengevoegd met een lantaarnpaal.  

Riolering, kabels en leidingen

  • Onder de grond gaat er ook van alles gebeuren. Het vuilwaterriool wordt vervangen en we gaan zoveel mogelijk hemelwater afkoppelen van de riolering, zodat dit in de bodem kan verdwijnen. Dit ontlast het riool en voorkomt wateroverlast in de toekomst. Of de kabels en leidingen aan vervanging toe zijn, onderzoeken we nu.  

Groen

  • Uw buurt maken we samen groener. We gaan aan de slag met bomen en beplanting. Er wordt een groenplan gemaakt en tijdens het ontwerpen wordt deze verder uitgewerkt. We hebben subsidie van het Rijk gekregen voor onder andere het vergroenen van het Zaaijerplein en de aanleg van groenvakken verdeeld over de hele wijk

Duurzaamheid

  • Samen gaan we aan de slag met duurzaamheid én het klimaatbestendig maken van de buurt. Bijvoorbeeld door materiaal te gebruiken waardoor het regenwater makkelijker in de grond kan worden opgenomen of (her)gebruik van materialen. Daarnaast is het ook mogelijk voor bewoners om in contact te komen met een afkoppelcoach. Een afkoppelcoach helpt u bij het afkoppelen van de regenpijp. 

Bent u nu al benieuwd wat u als bewoner kan doen? Op de website www.renkumverduurzaamtsamen.nl staan verschillende acties die u als bewoner kunt doen. Heeft u als bewoner ideeën over de openbare ruimte, die u alleen of samen met de buurt kan oppakken? Dan is het misschien mogelijk om hier subsidie voor te krijgen. Wij zoeken dit graag voor u uit! Via buurt-talud@renkum.nl kunt u contact opnemen.

Welke straten pakken we aan?

De straten die we gaan opknappen zijn de Noorderweg, Schoolstraat, Badhuisstraat, Zaaijerplein, Taludweg, Jan van Embdenweg, Backerstraat, Hilhorstweg, Van Ewijkweg, Reuvenseweg , Stephanieweg, Veritasweg en Stortweg.
Schermafbeelding 2021 05 21 141327

Wat treffen we aan?

De Nederlandse grond ligt vol met kabels en leidingen voor gas, water, riolering, elektra, internet en telefonie. Deze liggen vaak in de stoep of onder de weg. Maar in een woonwijk is nog veel meer te vinden, zoals inritten naar woningen, bomen en hun wortels en de tuinen van bewoners. Daarom is elke straat anders en is het soms moeilijk om vooraf in te schatten wat er in de grond zit en hoe we dit kunnen inrichten. Als er bijvoorbeeld veel kabels en leidingen liggen kunnen we geen bomen planten en moeten we opzoek naar een andere optie.

Schermafbeelding 2021 05 21 140937

Hoe gaan we aan de slag?


In mei 2021 heeft u een vragenlijst met vragen over de buurt ontvangen. In deze vragenlijst was het mogelijk om aan te geven hoe tevreden u bent over de buurt en eventuele opmerkingen voor het ontwerp.

Resultaten vragenlijst buurt Talud

Klankbordgroep

Gemeente Renkum vindt het belangrijk om bewoners bij haar keuzes te betrekken. We zijn met de klankbordgroep in gesprek gegaan over verschillende onderwerpen zoals duurzaamheid, groen, verkeer, veiligheid, spelen en het betrekken van inwoners. Samen met de aannemer plannen we nieuwe data voor de volgende klankbordgroepbijeenkomsten.

Definitief verslag 1e bijeenkomst klankbordgroep 9 september 2021
Definitief verslag 2e bijeenkomst Klankbordgroep 23 september 2021
Definitief verslag 3e bijeenkomst Klankbordgroep 4 november 2021
Definitief verslag 4e bijeenkomst Klankbordgroep 2 december 2021

Eerste ontwerp 

Het ontwerp is een eerste ontwerp dat tot stand is gekomen met een aantal basisregels. Per straat is een profiel opgesteld, hoe het er ongeveer uit kan komen te zien. De basisregels bestaan uit eisen vanuit de gemeente en wensen vanuit de klankbordgroep. Samen met de straatprofielen zijn deze regels te zien.

Eerste schetsen buurt Talud

Er zijn meer dan 200 reacties en vragen binnengekomen op de eerste schetsen. Wij danken u hartelijk voor de moeite die u heeft genomen om dit te doen. Dit document bevat het overzicht van alle binnengekomen vragen, opmerkingen en suggesties welke zijn gedeeld tot en met donderdag 2 december 2021.

Vraag en antwoord op de eerste schetsen

Vergunningen inritten
We zijn klaar met het onderzoek naar de inritten. Via deze link kunt zien welke inritten een vergunning hebben. Heeft uw inrit geen vergunning? Dan onderzoeken we of de inrit kan blijven bestaan zonder dat dit zorgt voor een onveilige situatie in het verkeer.

Heeft u vragen over uw inrit of heeft u thuis een vergunning liggen? U kunt deze mailen naar buurt-talud@renkum.nl. In verband met de vakantieperiode kan het wat langer duren voordat u reactie krijgt, wij proberen alle berichten voor 14 januari te beantwoorden.

Inloopuur
Wekelijks kunt u in de Roelofs keet op woensdag tussen 14:00 en 15:30 uur uw vragen stellen. Op woensdag 29 december en woensdag 5 januari gaat de inloopmiddag niet door, in verband met de kerstvakantie.
Fase 1

Onderzoeken

In deze fase doen we onderzoek naar verschillende zaken, zoals de kwaliteit van het straatwerk en de fundering. Ook doen we onderzoek naar de bomen in de buurt, mogelijke archeologische vindingen en doen we een risicoanalyse voor niet gesprongen explosieven (hoe groot is de kans dat er nog explosieven uit de Tweede Wereldoorlog in de bodem worden aangetroffen bij graafwerkzaamheden). Al deze gegevens hebben we nodig voordat we verder kunnen met de volgende fases.

Ook voeren we in deze fase de eerste gesprekken met onder andere de nutsbedrijven en woningcoöperatie Vivare. In deze fase is ook de aannemer geselecteerd, met wie we samen ontwerpen en die uiteindelijk het werk gaat uitvoeren.

In het voorjaar van 2021 is gestart met deze fase. De meeste onderzoeken zijn nu klaar. Deze worden door Roelofs gebruikt om een goed ontwerp te maken en de uitvoering voor te bereiden. Verschillende onderzoeken wilt u misschien wel lezen. Hieronder plaatsen wij verschillende onderzoeken.

Onderzoek boom effect analyse
Bijlage A overzichtstekening boom effect analyse
Bijlage B registratieformulier boom effect analyse

Toegankelijkheidsverklaring

De website www.leefjeomgeving.nl/buurt-talud voldoet nog niet aan alle eisen op het gebied van toegankelijkheid. In onze toegankelijkheidsverklaring op https://www.toegankelijkheidsverklaring.nl/register/4572 staat hoe we ervoor zorgen dat al onze digitale kanalen wel voldoen.
Vragen of feedback?

We horen het graag!

Please enable javascript to use this contact form.
NaamEmailBerichtbericht verzenden
Fase 2

Ontwerpen

Samen met de klankbordgroep maken we in deze fase een ontwerp. We gaan hierbij van wensen en ideeën naar een voorlopig ontwerp. Uiteindelijk gaan we naar een definitief ontwerp, wat ook buiten uitgevoerd gaat worden.

In september 2021 hebben we vanuit de klankbordgroep gehoord wat ze belangrijk vinden in het ontwerp voor de straten. Roelofs start nu met het maken van de ontwerpen. Dat gaat van een heel globaal niveau naar steeds meer detail. Roelofs betrekt hierin de klankbordgroep, maar vraagt ook de mening van alle bewoners van de wijk. Het definitieve ontwerp moet eind januari 2022 klaar zijn.
Vragen of feedback?

We horen het graag!

Please enable javascript to use this contact form.
NaamEmailBerichtbericht verzenden
Fase 3

Voorbereiden

In de voorbereiding werken we de laatste ontwerpen op technisch niveau uit en maken we werkomschrijvingen. Met deze ontwerpen kan de aannemer aan de slag gaan met het bestellen van materiaal en het personeel inplannen.

In de eerste helft van 2022 wordt gestart met deze fase. Deze duurt ongeveer 4 tot 6 maanden.
Vragen of feedback?

We horen het graag!

Please enable javascript to use this contact form.
NaamEmailBerichtbericht verzenden
Fase 4

Uitvoeren

In deze fase volgen de werkzaamheden om het ontwerp uit te voeren. De werkzaamheden zijn niet allemaal tegelijk maar in verschillende stappen. Zodra het zover is nemen wij u mee in dit proces.

In het voorjaar van 2022 starten we met deze fase. Dit duurt ongeveer 3 jaar.
Vragen of feedback?

We horen het graag!

Please enable javascript to use this contact form.
NaamEmailBerichtbericht verzenden